BEOGRADSKI CRITICAL MASS

Najave planiranih bajkerskih, planinarskih i ostalih aktivnosti u prirodi

Moderator: Moderatori

Post Reply
vagabundo
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2011, 16:03

BEOGRADSKI CRITICAL MASS

Post by vagabundo »

Image
vagabundo
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2011, 16:03

Re: BEOGRADSKI CRITICAL MASS

Post by vagabundo »

Danas je bio divan dan za vožnju pa smo na stazi na Savi i na Adi sreli dosta biciklista. Delili smo letke i lično na Critical Mass pozvali sve koje smo sreli na biciklama ili ih zaustavili. Raznovrsni ljudi, raznovrsni stilovi vožnje i kompetencija - ali kod svih ista želja i volja da voze bicikl i to u društvu. Dođite u petak 30. decembra u 17.30 na Trg repbulike u Beogradu.
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Re: BEOGRADSKI CRITICAL MASS

Post by IRalic »

Ako ce biti Deda Mraz, ja dolazim! Da ne mora covek da ide od kuce do kuce, posto smo svi bili dobri ove godine ;)
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
User avatar
Jovanovic
Freebiker
Posts: 128
Joined: 09 Apr 2005, 21:26
Location: šabac
Contact:

Re: BEOGRADSKI CRITICAL MASS

Post by Jovanovic »

Ti si nas bre nekad ložio da pravimo kritičnu masu. Otkud da si sad nezainteresovan, je l te sam koncept više ne zanima, ili ti se ne dopada kako to UliceZaBicikliste rade ?
vagabundo
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2011, 16:03

Re: BEOGRADSKI CRITICAL MASS

Post by vagabundo »

Ulice Za Bicikliste su u nedelju gostovale kod @Tkv Tkv Kraljica Vila u emisiji "Kraljica zapišanih ćoškova" na B-Ton radiju. Poslušajte nas! http://betonradio.rs/kraljica-zapi%C5%A ... %A1kova-01
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Re: BEOGRADSKI CRITICAL MASS

Post by IRalic »

Jovanovic wrote:Ti si nas bre nekad ložio da pravimo kritičnu masu. Otkud da si sad nezainteresovan, je l te sam koncept više ne zanima, ili ti se ne dopada kako to UliceZaBicikliste rade ?
Ahh, mladost-ludost ;) U medjuvremenu sam malo bolje sagledao celu situaciju, i shvatio da kriticna masa,
u obliku u kakvom se obicno javlja, nanosi vise stete nego koristi biciklistima.
Konkretno pricam u CM u Varsavi. Hiljade ucesnika, potpuno paralizovan saobracaj SVIH vozila pri trasi kojom prolazi,
koja se onda rasteze naradnih minimum sat vremena po okolnim saobracajnicama.
Dake realno od 17 do 19 imamo totalni saobracajni kolaps, kojeg kada nema kriticne mase ne postoji.
Dakle trpe obicni gradjani, u svom autu, u autobusu, pa i tramvaju. Jedini bezbedni su oni u metrou, ako do njega mogu uopste da dodju.

Tamo je masa bila ok jedno vreme, izvorna "mi smo saobracaj" forma, ali posle incidenata kada su neki od ucesnika poceli
da unistavaju pogresno parkirane automobile i slicno, vlasti su zahtevale da se taj dogadjaj pod hitno dovede u red.
Usledila je represija policije, obuzdavanje te mase, kaznjavanje biciklista koji su vozili u grupama(po zakonu valjda max 5 bicikala, jedan iza drugog, rastojanje izmedju grupa min 200m, ili tako nekako) pa je na kraju usledilo primorano prijavljivanje dogadjaja kao registrovani protest gradjana, a kao takav je automatski postao obezbedjen od strane policije, policija sto u civilu sto u uniformi medju biciklistima,
mora se unapred podneti plan i program, trasa kojom ce prolaziti i sve to.
Protest te vrste, kao i svaki drugi, (setimo se nekada popularnih protesta ispred vlade u Nemanjinoj) samo donosi glavobolje gradjanima grada u kom zivimo,
i malo ce te naci medju njima onih koji ce reci "biciklisti su ok, podrzavam" a onih koji ce ih mrzeti, i gledati da ih prvom prilikom pregaze ce biti sve vise.
Dakle nesto kao gej parada. Sad dal su protestanti gej opredeljenja ili bicikl-opredeljenja, prosecnom gradjanu je svejedno, posto je efekat koji proizvode identican.
Ako vlasti ikada podlegnu zahtevima, izgradice bici staze, naravno veoma lose kako to vec oni umeju, i onda vas terati da takvim stazama vozite.
Svako ko vas vidi da iste ne koristite okomice se na vas kao katolicka baba na mladu bludnicu, i ostro protestovati zbog toga, jer ste dobili ono sto ste trazili,
a i dalje vozite kolovozm i jos vise krsite saobracajna pravila, nemate ni malo postovanja za to sto ste dobili (tj. stoka ste)
Na vapaje tipa "niste stazu kvalitetno uradili" ce biti dobijen odgovor tipa "ma sta vise hocete, dobili ste sta ste trazili, a sad vam ni to nije dovoljno"
I tako iz meseca u mesec, i na kraju to rezultira tragedijom koja se desila u Brazilu pre nekog vremena,
gde je lik poludeo, tj vec je bio lud, samo mu ga je trebalo malo podstaknuti, pa uleteo autom u masi i pobio/osakatio gomilu ljudi.

Danas u Varsavi, posle visegodisnjeg odrzavanja kriticne mase imaju nesto staza, uglavnom neupotrebljivih jer ili nikud ne vode konkretno,'
ili su tako uradjene da nema smisla njima se kretati, biciklisti su tretirani kao vozila drugog reda, jos manje "ugodnosti" imaju nego pesaci.
Pri tome svi smatraju da biciklista sada kada ima staze, treba uvek i svuda njima da se krece(tako kaze i zakon), ma koliko one apsurdne bile.
Gomila biciklista se boji da vozi ulicom, potpuno razumljivo ako u obzir uzimamo povecani gnev motorista prema njima,
a stazom je neudobno, sporo, neretko i opasno voziti, pa se uglavnom opredeljuju da bicikl ostave za rekreaciju, kada dodje vikend.

Sve u svemu biciklisti, kao velika manjina ucesnika u saobrcaju nemaju velike sanse da bilo sta promene generalno gledano.
Pogotovo ne u ovoj zemlji i gradu, gde je prioritet otimanje novca od gradjana i punjenje budzeta, a tome sve veci broj vozila
na ulicama i sve veca guzva u saobracaju samo doprinosi, preko povecanje potrosnej goriva,
povecani broj prekrsaja koji se sankcionisu (sad imamo i kamere koje automatski naplacuju)
a da bi se ta guzva kao rasteretila, potrebno je jos vise puteva, ulica, mostova, semfora, znakova, a tu lezi lova.
Kako za samu vlast od ubiranja poreza i akciza, preko masnih provizija kod realizovanja novih projekata,
kao i generalno povecane potrosnje svakog tipa, sto osim povecanja prihoda od poreza donosi i sveopsti ekonomski rast,
a ako nesto i sami umemo da proizvedemo, i porast drustvenog proizvoda.
Sa druge strane biciklisti mogu samo da kostaju, oduzmu i to malo prostora kojim se raspolaze,
a za uzvrat ne nude povecane prihode od poreza, niti povecanju potrosnju, osim mozda ulja za podmazivanje lanca ;)
Dakle biciklisti se ne isplate. Da je vlastima stalo do boljih uslova za zivot (gradovi za ljude, cist vazduh,itd..) pa odavno bi se tim pozabavili,
a takodje ih briga i na dugorocnom planu ne zanima mnogo(zdravlje, troskovi zdravstvene zastite..) jer lovu hoce sad i odmah, a posle nek to resava neko drugi.
Da tako razmisljaju, zabrana prodaje i proizvodnja duvanskih proizvoda i alkohola bi odavno bila zabranjena,
jer samo prave stetu, a koristi od njih nema nikakve. Naravno osim u jos jednom izvoru prihoda za drzavni budzet.

Nesto mi sad na pamet pade ovaj novi velepni most koji nam je kao preko potreban, a kosta ne zna se jos koliko .. jes lep, al nesto se ne secam da imamo para da se luksuziramo ..
Mislite da je slucajno to sto je Gazela obnavljana u isto vreme ? Sedite u auto i provozajte se preko mostova sad kada Gazela funkcionise,
i kada ne njoj nema tranzitnog teretnog saobracaja.(koji je prirodno izmesten na obilaznicu)
Vidite li negde potrebu za novim mostom ? Ja ne, sve funkcionise sasvim zadovoljavajuce, i preko svakog od mostova se cak i u spicu sasvim zedovoljavajuce prelazi.
Jedino mesto gde most zaista fali, je preko Dunava ka Pancevu, tj postojeci je previse tesan, i tesko se do njega dolazi.

Sve u svemu, na vlast se ne moze uticati tako sto cete postati njihov neprijatelj, ili ucenjivac.
Za konkretne rezultate se treba uvuci u politiku, i imati uticaja na odredjenim mestima.
Isto i u toj Varsavi, dok se "biciklisticki fasisti" odrasli na kriticnoj masi nisu poceli baviti politikom,
nisu mogli nista da postignu, mada i sad kad nesto proguraju, opet je to lose izvedeno na kraju, jer je neko sabotirao, uglavnom izvodjac i nadzor izvodjaca i planera, jer ne slusaju sta im bici-fasista prica, i njegove predloge shvataju samo polovicno, ili u samo u onim delovima koji njima pasuju.


I tako, raspisah se .. ;) sta cu, nedelja popodne pa udarila dosada ;)


Pozzz
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
vagabundo
Posts: 8
Joined: 30 Nov 2011, 16:03

Re: BEOGRADSKI CRITICAL MASS

Post by vagabundo »

nekako je ljudskoj prirodi da ne prihvati status quo, da traži i istražuje. ja lično smatram da je značajno ovakvo okupljanje da bi ukazali da biciklistička kultura u ovom gradu postoji ali da je svakodnevno bicikliranje tipa bike to work potpuno margianlizovano. Na ruti kojom smo vozili do sada još nismo imali problema s gnevom ostalih učesnika u saobraćaju, niti s usporavanjem saobraćaja, uglavnom su bile pozitivne reakcije, takva je slika s terena. za konkretne promene u infrastrukturi potrebno je vreme a ona je potrebna da bi pedaliranje izašlo iz okvira elite kompetentnih vozača i postalo gradsko prevozno sredstvo dostupno svakom a to je osnovna ideja ovog okupljanja
IRalic
Freebiker
Posts: 1786
Joined: 29 Mar 2005, 23:59
Location: Home is where the bike is :D
Contact:

Re: BEOGRADSKI CRITICAL MASS

Post by IRalic »

Biciklisticka kultura u smislu sporta, rekreacije i zabave u Beogradu svakako postoji.
Dovoljno je u sezoni proci po stazama duz reke i po Adi, i vidi se da velikom broju gradjana bicikl nije stran.

Pesacka kultura takodje postoji u nekoj meri, pogledajte samo Knez Mihajlovu, ili Srpskih Vladara/Marala Tita ili kako se vec sad zove ta ulica,
gde je ne tako davno svake subote, ili jednom mesecno, ili je to ipak bila nedelja, vise se ne secam,
cela ulica od Terazija do Slavije bila zatvarana za saobracaj automobila i otvorena za LJUDE, bicikl, skejt, rolere, pesake, mame sa kolicima, bake i deke ..
Sadasnju gradsku vlast u tome sprecava konkretno sta ??

Bicklisticka kultura u smislu bicikla kao prevoznog sredstva je na jako niskom nivou.

Razlog za to treba traziti pre svega u mentalitetu naroda. Ko je odrastao u Vojvodini njemu to nije strano, i sasvim je normalno da se sedne na bicikl i ode zavrsiti kakav posao, kupovina, itd.
Cak i u vecim gradovima je to normalno, mada lokalci primecuju da onaj ko ima novca na bacanje ipak radje seda u kola,
nego na bicikl, a bicikl ostaje za one koji para na bacanje nemaju, ili one koji malo vise razmisljaju glavom.
Takodje auto je postao statusni simbol, a bicikl koliko god da je nabudzen i skup ne moze kod iste publike da parira autu.
U nekim odavno uredjenim i normalnim drzavama i narodima, sasvim je normalno da se covek vozi biciklom.
Politicari, direktori, rukovodeci, svi oni se voze biciklom, prvo zbog toga jer je praktican, drugo kao ljudi na polozaju imaju odgovornost i obavezu da budu ljudi za primer drugima.
Kod nas svaki ministarcic i poslanik ima pravo na sofera i sluzbeni auto! Ne daj boze da bi seli u gradski prevoz!(osim ako nije kakvo svecano otvaranje naravno, a i tada samo sa svojima, obezbedjenjem i novinarima)
Takodje kazu direktor ne moze da se vozi nicim osim limuzinom, jer je to lose za imidz firme !?

Dakle niko od "uglednih" ne postavlja primer, i ne vozi se ni javnim prevozom, a kamoli biciklom, pa gradjanin nema na koga da se ugleda.
Uz to je voznja i posedovanje automobila statusni simbol, a svi vole da budu ugledni i postovani medj' publikom,
pa ko god moze, seda u auto, bez obzira na troskove, sve skuplje gorivo i sve vece guzve i vreme potrebno za prelazak od tacke A do tacke B.
Na sve to treba dodati propagiranje kulture straha, u kojoj se gradjanin ubedjuje da mu je najbezbednije i najkomfornije unutar auta,
a bilo kakva vrsta dvotockasa je zlo i naopako, tu se gine dok trepnes ! - kako da ne !

Pored svih tih mentalnih razloga, postoje i oni prakticni i stvarni, zbog kojiih bicikl bas i nije toliko zgodan kako se to na prvi pogled moze uciniti.
Pre svega je to problem bezbednog parkiranja istog. Auto mozete bilo gde parkirati, i kada ga zakljucate i obezbedite alarmom,
niko vam ga nece tek tako ukrasti. Ako vam ga i neko ukrade, prioritet policije ce biti da nadje pocinioce i vrati auto.
Bicikl je sa druge strane laka meta, te cak i ako je zakljucan moze se desiti da ne bude tamo gde ste ga ostavili kada se vratite.
Pride policiju i pravosudne organe, kao i sam zakon (za ukradenu vrednost do 15k dinara se NE ODGOVARA krivicno!) te je bicikli za njih sitnarija,
i ne pada im na pamet da nekog zbog toga sankcionisu ili pokusaju da smanje kradje. Kazu ne isplati se.
Uz to kada ostane bez auta, necete vise placati takse i akcize ako ne nabavite drugi, pa je u interesu vlasti da vma ga sto pre vrati,
dok posedovanje za drzavu ne predstavlja nikakav izvor prihoda posle cina prodaje, pa im je u cilju da vas bicikl nikad ne bude pronadjen,
a kako je isti dosta jeftiniji od auta, mnogo lakse i brze ce te kupiti novi, i napuniti budzet porezom i carinom a isti.
Verujem da je ta prepreka jedna od glavnih razloga zasto neko ko bi mogao da se prevozi biciklom isto ne cini.

Tvrdnja da se u Beogradu bicikl ne koristi jer nema biciklisticke infrastrukture prosto ne stoji. Beograd ima ulice,
i njima sasvim normalno moze da se vozi, i nekih velikih potreba za biciklistickom infrastrukturom nema.
Ono za cime ima potrebe je obrazovanje ostalih ucesnika u saobracaju, da svi imamo pravo da se tim ulicama krecemo,
kao i razbijanje zablude mnogih vozaca da se iz akcize na gorivo finansira izgradnja i odrzavanje puteva.
Putevi se grade iz budzeta, a pogotovo oni u gradu, koji se grade iz gradskog budzeta, te za njih placa svaki gradjanin
kroz PDV i ostale prihode drzavne kase.
Dakle si imaju podjednaka prava i zasluge da koriste te povrsine, a ipak se najvise ugadja i izdvaja za automobile - totalna besmislica.
Kada bi u ovoj zemlji postajala sveopsta kultura, mnogo problema bi se resilo, a izmedju ostalog bo bilo potpuno normalno da se neko vozi biciklom, i da drugi to apsolutno uvazavaju.
No ta kultura ne postoji, niti ce se iz vedra neba pojaviti, i nikakva kriticna masa i biciklisti ne mogu to promeniti.

Svakako CM u Beogradu na sadasnjem nivou preterano ne smeta, i svakako verujem da izaziva sveopste simpatije,
kao jedan vid manifestacije, priredbe ili kako god da to vidi prosecan automobilista i prolaznik.
Ali kako i ako ona bude postajala sve veca, postajace i vec problem, i srazmerno ce se povecavati broj negodovanja i neodobravanja,
a smanjivati simpatije prema istoj od strane onih koji njome bivaju osteceni na bilo koji nacin.

Bike to work se najbolje stimulise stvaranjem uslova u poslodavca (bezbedan parking,ostava/garderoba, pa i tus ako moze)
a jos bolje se stimulise novcem! Proverena formula - pored ustede ostvaren na izostanku troskova mesecne karte(ili troskova dolaska vozilom)
radniku jos i dodati koji dinar zato sto dolazi bajkom, univarzalno ili po predjenom kilometru.
Ko ne ume u startu da prepozna svoju licnu dobit, treba mu pomoci.
Neko ce se zapitati a sta moze poslodavac da ima od toga, a pogotovo jos ako se odluci da stimulise novcano?
Moze da ima radnika koji ne dolazi nafrustriran na posao, koji je u boljoj fizickoj i mentalnoj kondiciji,
radnika koji ce koristiti manje dana za bolovanje jer ce imati jaci imunitet, a i nece boraviti u javnom prevozu, kolevkama zaraze gripom
i radnika koji ima vislji zivotni standard, jer je ostvario znacajnu ustedu dolazeci biciklom, a jos ako i poslodavac doda koji dinar ...
Jednostavno to se isplati. Dnevni trosak doprinosa na minimalac(ca.15k din) je oko 500 dinara po radnom danu.
Svaki dan koji radnik provede na bolovanju, kosta poslodavca 500 dinara u startu, a kosta ga jos vise jer mu fali jedan radnik,
ili jos gore mora da angazuje dodatnog ili prekovremeni rad postojecih, pa mora jos na tih 500 da doda.
Tek posle 20 dana neprekidnog bolovanja drzava pocinje da placa doprinose za bolesnog radnika, tj isti nisu vise na teret poslodavca.
Pride na to nema potrebe za obezbedjivanjem parking mesta za automobile u ili oko svog objekta (sto su ogromni izdaci u vidu kupovine/zakupa nekretnine)
niti grad treba da se bavi finansiranjem parking mesta(besplatnih) koja lako kostaju vise hiljda eura po jednom automobilu (iz istog razloga besplatnih parking mesta koje grad finansira je jako malo)

Sve su to veliki problemi koje treba resiti, a ja licno ne vidim kako CM moze da resi bilo koji od ovih problema koje sam nabrojao.
Sto ne znaci da mmislim da sad ista ne treba da postoji uopste. Samo kazem da treba dobro razmisliti u kom pravcu, i kako treba delati.
Poslusao sam ovo gostovanje na radiju, i sve vreme sam se pitao "o cemu oni ustvari govore?" i onda na kraju mi se nudi odgovor,
u vidu poziva na voznju, u stilu dodjite da se vozikamo, zezamo, druzimo, bas je to super, i to uz otvorenu napomenu da kada je to eto grupna voznja, moze se konacno bezbedno voziti ulicama centralnog Beograda, cime ustvari govorite tim istim ljudima koje pozivate da je solo voznja po istom nebezbedna ! What !?
Dakle sami svojim pozivom, i delovanjem ukoliko isto ima za cilj povecanje i izgradnju bici infrastrukture, skacete sami sebi, i biciklistima u stomak,
potvrdjujuci da bicikl i Beograd, takvi kakvi jesu, nisu za voznju biciklom.
Biciklisticka infrastruktura nije (uvek) resenje. Ako je saobracaj previse brz i divalj, onda treba raditi u pravcu njegovog smirivanja i regulisanja.
Bolje programi semafora, bolje i efektivnije provodnjenje saobracaja, fizicko(uzdignut kolovoz,uzignute raskrisnice,uzdignuti pesacki prelazi) sprecavanje prevelike brzine vozila(ili tehnicki - fotoradarom)
na ugrozenim mestima, kao i velikim uvodjenjem "zona 30" ogranicenja, koje se jedino i stvarno moze ostvariti samo fizickim i tehnickim merama pomenutim ranije, jer za sam znak niko ne haje.
To je jedini nacin da grad postane bolje mesto za zivot, i da svi ucesnici u saobracaju budu malo blize jednakosti,
koja se jedino moze izvesti smanjivanjem brzine onih brzih, a povecavanjem brzine onih sporih(ako je moguce, a u slucaju biciklista itekako jeste)


I tako ..


Pozdrav :)
Igor

~o
~ \-/\-
(o)^(o)
------------------
http://velomotion.weebly.com

Image
User avatar
UliceZaBicikliste
Posts: 3
Joined: 27 Dec 2012, 00:06
Contact:

Poziv na 21. biciklističku Kritičnu masu u Beogradu

Post by UliceZaBicikliste »

Podrazumevano je održavanje 21. Kritične mase u Beogradu, koja je zakazana za subotu, 29. decembar 2012. godine sa početkom u 17 časova sa Trga Republike. Lista prethodnih Kritičnih masa i fotografije: http://www.uzb.rs/fotografije.html

Putanju Kritične mase možete pronaći ovde: http://www.uzb.rs/kriti269na-masa.html

Kritična masa je spontani događaj, mesečna proslava biciklizma (ne protest). Nema vlasnika niti organizatora i tiče se građana i građanki na najdirektniji način. To je društveni događaj koji se odvija u preko 300 gradova širom sveta, sa ciljem skretanja pažnje na probleme sa kojima se biciklisti i biciklistkinje susreću u svakodnevnom saobraćaju.




U Beogradu, održavanje događaja Kritična masa pokrenuto je od strane Maksimilijana Sagmulera iz Austrije, tada volontera organizacije OSMEH. Prva vožnja održana je aprila 2011. godine i brojala je oko 30 učesnika.

Kritična masa je značajan događaj za grad Beograd koji je okupio entuzijaste, građane i građanke koji bicikl koriste kao svakodnevno prevozno sredstvo i one koji ga koriste za nešto više od toga.

Bitno je da nam se pridruže svaki biciklista i svaka biciklistkinja, kako bismo skrenuli pažnju na naše postojanje na ulicama Beograda.

Link ka Fejsbuk stranici događaja: http://www.facebook.com/events/478199905552254/

Više o Kritičnoj masi u Beogradu do sada i od sada: http://www.UZB.rs/kriti269na-masa.html
www.UZB.rs | povećanje broja biciklista i biciklistkinja u saobraćaju, afirmacija kulture
ulice za bicikliste | pešačenja i bicikliranja u odnosu na zastarelu automobilsku.
Post Reply