Sunce i vrucina u satoru me bude nesto posle 7 sati. Prvo sto me docekalo napolju je miris. Neverovatan miris livade, caj od svih mogucih biljaka. Dva sata mi treba da doruckujem i pozabavim se pakovanjem kampa, prepakivanjem stvari, da ono sto moze zatrebati usput bude kol'ko-tol'ko na dohvat ruke (nesto sto ce se naravno usavrsavati tokom celog puta, a zadnjeg dana je vec licilo na nesto

).
Sama voznja pocinje nizbrdicom od 6km. Neposredno posle spustanja je raskrsnica na kojoj se odvaja put za Sokolac i dalje prema kuci od onog kojim ja produzavam prema Rogatici, Visegradu. Ta raskrsnica ujedno oznacava kraj meni poznatog puta. Sve do kraja same voznje, nekih 30km od Novog Sada, mi je potpuno nepoznata i neistrazena teritorija. Put dalje vodi platoom Romanije. Dzada prava, sa ponekom blagom krivinom. Iako se vozi brzo kilometri kao da stoje. Iz nekog razloga uopste mi se ne vozi. Svuda unaokolo su obradjena polja i pasnjaci, lepo je videti da se ljudi i u nepovoljnom okruzenju trude nesto postici.
Posle ravnice na red dolazi blazi uspon od 4-5km. Sa prostranih livada odjednom se ulazi u mladu cetinarsku sumu. Vec posle 2 krivine se osecam kao da sam na potpuno novom mestu. Tu negde pravim prvu pauzicu, slikovanje i "bonzita", upoznajem novog drugara
Kao i svaki drugi lepo vaspitani uspon i ovaj ima svoju drugu, svetliju, stranu u narodu poznatu kao Nizbrdica. Krece stidljivo, blago. Put prati potok kroz sumu. Zapravo prati nesto sto je licilo na korito, uopste nisam siguran da je bio potok u pitanju. Vodu nisam video. U jednom trenutku na strmom delu padine se izlazi iz sume, pogled puca preko doline, negde dole su kuce... Asfalt nije bas u najboljem izdanju pa nema opustanja. Slika nema. Sad kada razmislim cini mi se da nikada u zivotu nisam zastao da bilo sta slikam na nizbrdici. Nekako brzina odvlaci suvise paznje a i ko ce stajati kad' voznja ide lako

Jako brzo stizem do Rogatice. Gladan sam i planiram klopu u pekari. Prvu kasno uocavam, mrzi me da se okrecem. Druga nekako ne uliva poverenje pa je prolazim. Treca je u Visegradu... Srecom odmah kod table za izlaz iz Rogatice se ispostavlja da zapravno nisam gladan, i tako jos 3 sata
Par kilometara posle Rogatice put posle jedne krivine odjednom postaje okruzen stenama. Iz prostrane doline ulazi se u kanjon. Ima mesta za put i reku, stene sa obe strane.
Asfalt nije sjajan ali zato okolina... Prelepa. Stene sa svih strana, malo tuneli, malo mostovi. Tu je i voda, bistra i brza. Na jednom od mostova koji spaja dva tunela pravim foto-pauzu. Suvise je lepo da bih propustio... Saobracaja jako malo, zanemarivo. Samo autici.
Svo vreme idem nizvodno, dakle nizbrdo. Sasvim blaga, gotovo neosetna, al' prija kad je tu

Svaki cas ustajem sa sedista, istezem se, ipak treba ceo dan provesti u pedaliranju. Temperatura je jos uvek sasvim prijatna, samo se naziru tragovi vrucine koja ce kasnije zavladati. Vode mi ponestaje bas pred cesmom, prvom od mnogih koje cu posetiti tog dana. Ispod cesme se hlade sokovi, prodaje ih covek kojem dva minuta objasnjavam gde idem i odakle. Nije mu jasno. Onda mu nije jasno zasto, kad sam vec lud da to uopste radim, ne idem najblizim putem. Par minuta kasnije zastaje jos par automobila, prodavac odmah svima prica sta radim, kuda idem. Sa svima isti slucaj: neverica, znatizelja, jos neverice i na kraju zelje za uspesan put. Saznajem da je do Visegrada jos 40-ak kilometara, stizem taman na rucak
Put je i dalje lep. Na jednom mestu zastoj zbog radova. Elegantno obilazim kolonu, prolazim kroz radove i narednih desetak minuta uzivam u voznji bez ikakvog saobracaja. Milina jedna

Skoro kod svakog mosta su odvajanja koja se spustaju do same reke. Odlucujem da cu na sledecem takvom puticu sici do vode, napraviti pauzu za uzivanje i leskarenje. Na zalost to je vec bilo pri kraju kanjona koji se polako otvarao u dolinu pred uscem tako da ta ideja nije sprovedena.
Izbijam na Drinu. Modra i zelena, takvu je nisam nigde video. Siroka. Pretpostavljam da je negde u blizini brana. Sa glavnog puta skrecem na most kojim put dalje vodi prema Foci, vreme je za pauzu. Ima nesto u tom kuliranju na mostovima sto mi se jako svidja. Opusta me... Samo zbog toga sam neposredno pred polazak imao ideju da idem preko Crne Gore, da vidim most na Djurdjevica Tari. Jedan pogled na kartu i trenutak trezvenog razmisljanja su bili dovoljni da odustanem od ideje, mislio sam da bi bilo previse za prvi put
Odjednom je pakleno vruce. Od gore przi Zvezda, od dole isijava asfalt. Negde u sredini sam ja. Hladovine ima samo u tunelima. A tamo je bas hladno. I mracno. Onako, bas mracno

Potpuna dezorjentacija kada se sa bljestavog sunca udje u mrak tunela. Ne pomaze ni zatvaranje jednog oka pre ulaska. Neki duzi su osvetljeni pa u njima i nije strasno. Ostali... Uzas. Obelezili su mi ceo taj dan. Imam svetlo napred i pozadi ali ne pomazu pri naglom prelazu sa svetla u tamu. Naravno, kako vec Marfi zapoveda, izgleda kao da saobracaja ima jedino u tunelima sto me cini nervoznim. Srecom asfalt je prakticno besprekoran tako da nisam morao da se plasim rupa, nedostajucih sahtova i slicnih stvari koje bi mogle opasno da se poigraju sa celovitoscu tockova (kad smo vec kod tockova, ovih dana sam ipak speo da opravim zadnji kako treba. Ko bi rekao da se iz knjiga moze nesto nauciti

)
Cesme su onako strateski rasporedjene na svakih nekoliko km. Iako nisam zedan i boca je puna ne propustam nijednu. Jedan od vecih stra‘ova pred pocetak ture je bio upravo unos dovoljne kolicine tecnosti iz dana u dan. Naime, ja se jako puno znojim, tokom voznje (sportske) od dva sata izgubim i po 2.5 kg. Po povratku kuci imam „problem“ sa rehidracijom, jednostavno ne mogu dovoljno brzo nadoknaditi izgubljenu tecnost, ranijih godina sam i ceo sutrasnji dan bivao zedan, onako ruzno. Ove godine sam se malo raspitivao pa se stanje popravilo. Od obicne vode u tom rehidracionom periodu sam odustao. Umesto nje konzumiram kiselu, mleko, vockice i sumece tablete kalijuma i magnezijuma. Da se vratim na voznju… Obicna voda na svakoj cesmi. Kada postane bljutava ili na neki drugi nacin prestane prijati razmutim jednu tabletu u puno vode i to odmah popijem. Tako par puta dnevno. Negde tokom dana litra ipo kisele koja strada tokom duze pauze i jos jednom isto tako uvece za kamp. Uglavnom, prijatno iznenadjenje mi je bilo sto tokom cele ture nisam nijednom bio zedan, onako dehidrirano zedan.
Ceo taj kanjon/dolina Drine mi je ipak ostavio nekako blag utisak. Valjda sam ocekivao da ce biti puno lepse. A u prilog mu nije islo ni to sto sam neposredno pre njega prosao kanjonom Prace, deonicom koja mi je u dve omiljene sa cele voznje. Vrucina sigurno nije pomogla. Nije ni smece u vodi… Nisam uspeo da bacim pogled na reku a da nije bilo plasticnih flasa na vidiku. Da, i tuneli…
Sam put je lep za voznju. Smenjuju se blage uzbrdice i nizbrdice, posto se ide nizvodno naravno nizbrdica je vise. U neka doba stizem do Visegrada. Isped samog grada je spust sa jedinim komadom bas loseg asfalta u celoj Bosni a i to se koliko sam video sredjuje.
Zabadam u prvu pekaru, greska od pre nekoliko sati se nece ponoviti, a onda pravac cuprija. Smestam se ispod baste propalog hotela uz sam most. Mesto ocito voli lokalna omladina-prepuno je razbijenog stakla i ostalih tragova civilizacije. Cini mi se kao da se kanalizacija iz svake kuce direktno ispusta u reku, mozete zamisliti kako je lep ambijent. Iako sam planirao da tu napravim dugacku pauzu odustajem od ideje. Doduse, planirao sam i da ce tu, negde oko mosta, biti bas lep park, po mogucnosti bez ljudi. Samo sam zaboravio da te svoje planove na vreme podelim sa graditeljima Visegrada
Na ovoj umanjenoj fotografiji se ne vidi najbolje, tabla na bocnoj strani stuba, desno od bicikla, obelezava vodostaj iz 1896. godine. Prakticno je ceo most bio pod vodom!!!
Kako mi je planirani odmor propao krecem dalje sa voznjom. Prodavnica=kisela. Na izlazu iz grada je uzbrdica. Misici su se ohladili. Dva su sata popodne sto znaci da se sunce i asfalt nisu ohladili. Rezultat je fantastican: posle 300m stajem na benzinsku pumpu obliven znojem i jedva disuci. Pumpa ima travnjak. Travnjak je u hladovini. Ispostavlja se da je sve to dobitna kombinacija za odlicnu dremku. Za divno cudo niko od musterija ne obraca paznju na mene. Radnik isto tako. Zahvalan sam im Posle sat i kusur dobre dremke vreme je za tusiranje. Cesma, voda, flasa, polivanje. Ponoviti vise puta. Odlicno! Odmoren i rashladjen krecem dalje. Ruke i noge su izgorele od sunca. Iako imam kreme iskusno preskacem mazanje jer “vec je dosta sati, sunce vise nije jako a ionako ce se voziti po hladovini”.
To je 37 stepeni, u hladovini, u 16 casova. Nije ni cudo sto u 14 nije isla voznja uzbrdo
Zahvaljujuci fantasticnoj logistickoj pripremi celog puta nemam predstave koliko me jos voznje ceka. Znao sam da je dalje sve uspon i da se treba popeti na Taru (nisam siguran da je to Tara, tamo oko Kremne i okolina).
Voznja je odlicna. Osecam se kao da sam tek krenuo, neverovatno sta 2-3 sata kvalitetnog odmora mogu uciniti. Put vodi dolinom reke cije ime ne znam. Okolo su brda prekrivena sumama, malo cetinara a malo vise listopadnih. Vrucina i ne smeta, sunce je za ledjima. Doduse bas prija kada se zadje iza nekog brda pa zaplahne svezina iz sume U neko doba put pocinje da prati napustenu trasu cirine pruge. Postoji i mogucnost da zapravo pruga prati put ali to nisam istrazivao detaljnije.
Do granice ima dvadesetak kilometara sasvim opustajuce i prijatne voznje. Saobracaja standardno malo. Na samom prelazu rutinska kontrola. Nas granicar pita odakle idem ali ga odgovor nije uopste dotakao. Verujem da bi ista reakcija bila i da sam rekao kako idem sa Marsa ili iz Prigrlice. Na nicijoj zemlji koristim blizinu pruge za foto seansu.
Iznenadjujuce brzo stizem do Mokre Gore. Iznenadjuje me sto to nije nikakvo brdo vec grad (informisanost je cudo…). Dobro, nije ni grad ali vece selo sasvim sigurno jeste. U suprotnom smeru nailazi grupa od nekoliko natovarenih Vespi, ljudi verovatno zapucali na more. Vreme je za jos jedan rucak. Vrlo iskusno sam dinare zapakovao na deo torbe koji je najudaljeniji od otvora. U stvari nisam ‘teo da rasitnjavam krupne novce koji su mi bili u dzepu. Dakle raspakivanje a odmah zatim i pakovanje. Vezbom do savrsenstva!!! Pasteta, pavlaka i pola ‘leba. Na izlazu iz naselja je cesma, sjajno mesto za odmor. Malo za promenu noz nije blizu izlaza iz torbe

Jedem koliko moze da stane u rezervoar, od ostatka pravim „sendvic“ za dorucak.
Propustam sve turisticke atrakcije. Stanice a i sam Drvengrad su van puta, suvise uzbrdo. Kasno je za neka dodatna zadrzavanja a to svakako nije ni bio cilj niti svrha same voznje. Slika nema.
Od Mokre Gore pocinje ozbiljan uspon. Malo je obeshrabrujuci osecaj kada nakon dosta penjanja negde gore, visoko iznad sebe ugledas put a znas da njime moras proci. Iznenadjujuce penjem se bez problema. Mali prednji lancanik pomaze da nadjem ritam koji mi omogucava normalno, opusteno, disanje. Inace, ovo je bio drugi put u zivotu da prelazim vise od 100km, sutradan je bio treci a prekosutra i cetvrti
Iako je priroda jako lepa ne slikam bas mnogo (zapravo skoro nikako) zbog loseg i slabog svetla.
Na prevoju, posle nekih 6km (neocekivano kratko) me docekuje tunel. Ovom sam zahvalan. Deluje prilicno novo, lepo je osvetljen unutra a Google Earth kaze da starim putem ima jos 2km pentranja. Sa druge strane totalna promena pejzaza. Umesto brda pokrivenih sumom koja strse na sve strane su prostrane livade. Brzo stizem do Kremne. Posle kratkog dvoumljenja odustajem od ideje da idem do Zaovinskog jezera a voznju sutradan produzim na Bajinu Bastu. Opet preskacem lokalne turisticke atrakcije.
Vreme je da pocnem sa trazenjem pogodnog mesta za kampovanje. Sve ispred Kremne je bilo nekao suvise otvoreno i, da kazem, urbanizovano (vide se kuce stalno ). Posle Kremne je jos jedan uspon, kilometar i jos nesto. Obilazim jedno odvajanje sa glavnog puta. Nesto nalik potkovici, oba kraja izlaze na put. Kvalitetno je zaklonjeno od puta. To ocito znaju i mestani pa ga koriste za ljubavne izlete. Takodje je sa svih strana zaklonjeno sumom i brdima sto nekako i nije primamljivo. Dakle, preskacem. Pet metara dalje i sa suprotne strane je jos jedno odvajanje. Deluje mnogo bolje. Odmah uz put je par stabala koja zaklanjaju pogled a posle se izbija na livadu. Livada je na grebenu i prostrana. Mana: malopre spomenuta stabla zapravo ne sluze nicemu. Put iz oba pravca ima lep pogled na greben tj mene. Malko sam paranoican po tom pitanju. Ipak mesto je prelepo, pogled fantastican. Ostajem. Sator cu podici u sumrak, kada prolaznici vise paznje posvecuju onome sto je u dometu farova. Do tada standardna procedura: istezanje&izlezavanje, raspakivanje i prepakivanje stvari.
Ko bi odoleo ovakvom pogledu?
Dovoljno je toplo da setam bos. Posle celog dana provedenog u sprintericama neverovatno je lepo osecati dodir mekane trave pod tabanima. Jako dobro! Potpuni beg od ogranicenja betonske dzungle kod kuce Sitnice… Kao ceo dan iskljucenog mobilnog telefona. Kao potpuno odsustvo obaveza i svakodnevnih problema. Jedino razmisljanje je o zadovoljavanju osnovnih potreba, glad, zedj i njihove kasnije posledice, o tome da sva oprema bude u dobrom stanju. Uzivanje. Odmor…
Sator je podignut. Potpuno sam spreman za jos izlezavanja. Na glavnom putu se zaustavljaju kola. Paznju mi privlace tek kada sam cuo zveket flasa i galamu. Momci su glasni, dosli da popiju po koje pivo. Izabrali su brdo sa suprotne strane puta, 100m od mene. Beli sator svakako ne pomaze da ostanem neprimecen. Njihovo smejanje me uverava da nisu agresivni tako da je paranoja pod kontrolom Jedem pola dorucka (zamisli, dorucak u 9 uvece), cekam da se oni pokupe pa da se zavucem na spavanjac. Odlaze, koristim trenutak bez saobracaja za malo igranja fotoaparatom, fali mi veci stativ a ni, dragi mi, DSLR ne bi smetao.
Ogromni skakavci, skoro kao dlan, setaju po satoru. Nikada ih nisam video ni priblizno tolike...
U pola jedanaes‘ je vec dosta (skoro) punog meseca i zvezda, uvlacim se u sator. Naravno u tom trenutku cujem nova kola kako staju. E jbg... Narednih 15-ak minuta, koliko je ljudima trebalo da odrade ono sto se u mraku na zabacenom mestu vec radi, je bilo... Aj da kazem da je bilo stresno Svaki sum... Paranoja. E to je jedan od razloga zasto bi bilo lepo imati drustvo na ovakvim putovanjima. Ostale razloge jos treba da nadjem

Sta cu kad sam samotnjak. Stajem kad hocu i koliko hocu, vozim kako mi se vozi, menjam planove, sve po trenutnom nahodjenju. Naravno, drustvo ima mnogo prednosti. Samo je problem naci ljude sa kojima si dovoljno kompatibilan.
Spavanje odlicno. Neuporedivo bolje nego kuci u udobnom krevetu i zagusljivoj sobi.
Malo statistike za kraj:
125km, 5 sati i 23 minute.
Treba zanemariti sve one strme pikove izmedju recimo 40-og i 100-og, kao i onaj na kraju zadnjeg dugackog uspona. To su sve tuneli a Google Earth to ne zna pa rutira po povrsini terena
PS. Da li se mozda slucajno kojim slucajem primeti da sam deo od izlaska na Drinu pisao mnogo nadahnutijeg dana nego deo pre toga
